website statistics

zaterdag 30 augustus 2008

Kayamandi.

Als ik kijk naar welke foto's hier voorlopig Zuid-Afrika moeten voorstellen, moet ik toegeven dat ik een fout beeld geef.
De natuur is adembenemend mooi, de steden en het strand ook en jazeker, ik heb niet gelogen over hoe mijn huis er hier uitziet, maar er is meer.
Stellenbosch heeft 80 000 inwoners.
Daarvan wonen er 38 000 in Kayamandi, het zwarte township net buiten Stellenbosch.
Dan is er ook nog Cloetesville, het kleurlingentownship net buiten Stellenbosch.
De meeste mensen wonen dus in Townships, van echte krotten tot stenen huizen.
Maar het is buiten het centrum van Stellenbosch en dus lijkt het ver van ons bed.
Veel blanke Zuid-Afrikanen komen er nooit.
Elke dag komen massa's mensen te voet of samengepakt in minibusjes naar Stellenbosch om er te werken, om er straten te vegen, om er mijn afval te sorteren.
Ik ga er elke dinsdagnamiddag naar de lagere school voor huiswerkbegeleiding en sportactiviteiten.
Dit indringende meisje is misschien zeven jaar oud, maar ze heeft een erg volwassen blik.
Ik verbaas me er steeds weer over, hoeveel van die kinderen een bedenkelijk en zelfs volwassen gezicht hebben. Alsof het al gevormd is, je kan zo raden hoe hun gezicht er binnen twintig jaar gaat uitzien.

Geen opmerkingen: